Madrosc pradzni oraz przebudzenie jest tym, co zwykli ludzie posiadaja w naturalny sposób. To jedynie dlatego, ze ich umysły sa w ułudzie, nie sa oni zdolni do urzeczywistnienia tej madrosci sami i skutkiem tego musza uciekac sie do najlepszych z dobrych i uczonych doradców, którzy by im wskazali jak urzeczywistnic /ich prawdziwa/ nature. SOURCE: (Sutra Szostego Patriarchy Zen Hui-Neng'a rozdzial II) Komentarz: Chodzi o to, ze szczescie jest w kazdym czlowieku, a to, ze mozna je osiagnac przez zyskanie czegos jest tylko zludzeniem.
Zawiera istotne myśli mahajany: naukę o transcendentnej istocie Buddy oraz możliwości powszechnego wyzwolenia. W mahajanie uważa się ją za sutrę, która zawiera pełną naukę Buddy w przeciwieństwie do sutr hinajany, które zawierają tylko częściowe aspekty. Szkoły te wierzą, iż nauka zawarta w niej została przedstawiona przez Buddę pod koniec jego działalności. Sutra ta podkreśla znaczenie zaufania ucznia na drodze ku wyzwoleniu, na której także buddowie i bodhisattwowie okażą swą pomoc. W Sutrze Lotosu Budda nie jest przedstawiony jako postać historyczna, lecz jako manifestacja dharmakaji istniejącej wiecznie. Każde stworzenie ma udział w transcendentnej istocie buddy i dlatego może stać się buddą tzn. obudzić się do swej prawdziwej natury. Budda zwrócił się do Bodhisattwy Wielkiej Ozdoby oraz do 80 000 bodhisattwów: „Szlachetni synowie, jest jedna doktryna, która sprawi, że bodhisattwowie szybko osiągną Doskonałe Oświecenie. Jeżeli bodhisattwa pozna tę doktrynę, wówczas osiągn
Komentarze
Prześlij komentarz